Nienasycone kwasy tłuszczowe – dlaczego są ważne w naszej diecie?

Nienasycone kwasy tłuszczowe - dlaczego są ważne w naszej diecie

Tłuszcze w kuchni zazwyczaj kojarzą się z czymś złym, czego należy unikać. Rzeczywiście niektóre tłuszcze mogą przyczynić się do wielu chorób i otyłości. Są jednak i takie, które mają zbawienny wpływ na nasze zdrowie. Tych nie powinno zabraknąć w naszej diecie. Kluczem do zdrowia i dobrego samopoczucia nie jest zatem unikanie tłuszczy w ogóle, ale ich mądry wybór.

A jakie tłuszcze powinny się znaleźć w naszych codziennych posiłkach? – Te, które dostarczają nienasyconych kwasów tłuszczowych, niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. W diecie wielu Polaków niestety jest ich zdecydowanie za mało. O tym, że są potrzebne, mogą przekonać poniższe informacje.

Nienasycone kwasy tłuszczowe i ich rola w organizmie

Jak się okazuje, rola nienasyconych kwasów tłuszczowych jest w diecie człowieka trudna do przeceniania. Ich obecność w organizmie jest niezwykle istotna między innymi dla prawidłowej pracy serca oraz całego układu krwionośnego. Stosowane w odpowiedniej ilości i proporcjach sprzyjają utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi. O ich spożyciu nie powinny zatem zapominać osoby z nadciśnieniem. Nienasycone kwasy tłuszczowe korzystnie wpływają na odporność organizmu, obniżając zapadalność na różne infekcje. W postaci tranu podaje się je dzieciom w okresie jesienno-zimowym, kiedy zwiększa się zachorowalność na grypę.

Jak wykazały badania, spożycie kwasów nienasyconych może również chronić przed chorobami nowotworowymi. Co istotne, wspomaga też pracę mózgu, siatkówki oka, układu nerwowego, a także plemników. Ich niedobór może prowadzić do różnych problemów ze zdrowiem.

Nienasycone kwasy tłuszczowe – z czym to się je?

Wiemy już, że nienasycone kwasy tłuszczowe są niezbędne w naszej diecie. A czy wiemy, czy są takie kwasy? Istotne jest to, że w przeciwieństwie do kwasów nasyconych, które zawierają wyłącznie wiązania pojedyncze, kwasy nienasycone mają wiązanie podwójne. Możemy wśród nich wymienić jednonienasycone kwasy tłuszczowe, czyli takie, których cząsteczki zawierają jedno wiązanie podwójne. Jako przykład można tu podać kwas oleinowy. Natomiast wielonienasycone kwasy tłuszczowe zawierają więcej niż jedno wiązanie podwójne. Do tej grupy należą kwasy omega-6 i omega-3, o których znaczeniu dla naszego zdrowia mówi się szczególnie dużo.

Jednonienasycone kwasy tłuszczowe

Nienasycone kwasy tłuszczowe występują powszechnie w tłuszczach roślinnych. W przypadku jednonienasyconych kwasów tłuszczowych najpowszechniejsze są kwasy omega-9, czyli takie, w których wiązanie podwójne występuje przy atomie węgla nr 9, licząc od węgla omega, czyli węgla wchodzącego w skład grupy metylowej (stąd zresztą nazwa omega-9). Przykładem takiego tłuszczu jest wspomniany wcześniej kwas oleinowy. Znajdziemy go między innymi w oliwie z oliwek oraz oleju rzepakowym. Warto w tym miejscu wspomnieć, że właściwości kwasów tłuszczowych i ich rola w organizmie może się różnić w zależności od tego, przy którym węglu jest zlokalizowane podwójne wiązanie.

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe

Te lipidy często określamy jako niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), a to dlatego, że ludzki organizm nie jest zdolny do ich samodzielnego wytwarzania. Właśnie dlatego powinny być dostarczane wraz z pożywieniem. Kwasy omega-3 i omega-6 są niezwykle istotne dla naszego zdrowia. Co istotne, powinny być spożywane w odpowiednich proporcjach. Stosunek kwasów omega-6 do omega-3 powinien wynosić 4:1. Produkty, które zawierają wielonienasycone kwasy tłuszczowe, oferuje hurtownia zdrowej żywności. Znajdziemy tam między innymi olej rzepakowy oraz lniany. Ten drugi, jeśli jest wytwarzany i przechowywany w odpowiedni sposób, może stanowić bogate źródło kwasu omega-3. Jest to o tyle istotne, że kwasu omega-3 mamy w pożywieniu zdecydowanie mniej niż omega-6.

Warto w tym kontekście poczytać o diecie dr Budwig, która uważała, że niedobory kwasów omega-3 w organizmie prowadzą do powstawania nowotworów. Natomiast nierafinowany, tłoczony na zimno olej lniany ma tego kwasu bardzo dużo. Jeśli będzie przechowywany w warunkach chłodniczych, bez dostępu światła oraz powietrza, powinien zachować swoje właściwości. Należy jednak pamiętać o tym, by nie przechowywać go zbyt długo, bowiem nawet właściwie przechowywany po pewnym czasie zacznie je tracić. Olej lniany można też zastąpić nasionami lnu. W sprzedaży dostępne jest siemię lniane w postaci całych ziarenek albo w postaci mielonej.

Nie wystarczy wspomnieć o konieczności spożywania tłuszczy roślinnych. Warto doprecyzować, jakie to powinny być tłuszcze i w jakich ilościach należy je spożywać. Tylko wtedy będziemy mogli budować posiłki w oparciu o zdrową i zrównoważoną dietę.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge