Copywriter, czyli kto?

Copywriter, czyli kto?

Choć copywriting z dnia na dzień staje się coraz bardziej popularny, wiele osób nadal jeszcze nie do końca wie, na czym dokładnie polega. Zapotrzebowanie na tworzenie tekstów o różnej jakości i przeznaczeniu wzrosło wraz z rozwojem branży e-commerce i marketingiem internetowym. Zaistnienie w sieci bez usług dobrego copywritera jest, jeśli nie mało prawdopodobne, to na pewno trudne. Jednak, czy praca copywritera ogranicza się do pisania tekstów na potrzeby Internetu? Na czym tak naprawdę polega? I czy każdy copywriter świadczy takie same usługi?

Pojęcie copywritingu obecnie jest tak szerokie, że samo stwierdzenie – jestem copywriterem – niewiele wyjaśnia. Choć pierwotnie przyjęlibyśmy, że jest to osoba, która tworzy teksty marketingowe oraz hasła i slogany reklamowe, współcześnie może to być zarówno seo copywriter, ghostwriter, web writer, autor tekstów marketingowych, jak i wielu innych tworzonych na potrzeby Internetu i nie tylko. Jak zatem poznać, czy dany copywriter jest tym, którego szukamy?

Szeroki zakres usług

Możliwości copywritera ocenimy, zapoznając się z próbką jego tekstów. Można to zrobić, odwiedzając  stronę www, na której autor pisze o sobie, swojej pracy i zakresie realizowanych zleceń. Przy takich stronach często prowadzone są blogi, z których dowiemy się nieco więcej zarówno o samym autorze, jak i jego tekstach. Dla copywritera do doskonały sposób do zaprezentowania swoich możliwości, a dla zainteresowanych usługą copywritingu ułatwienie w podjęciu decyzji o ewentualnej współpracy.

Na stronie autorzy tekstów zwykle zamieszczają też zakres swoich usług wraz z cennikiem. Niektórzy z nich zastrzegają sobie możliwość każdorazowej wyceny zlecenia dopiero po zapoznaniu się z dotyczącymi go szczegółami.

Co jednak zrobić, jeśli copywriter nie prowadzi własnej strony? Możliwość taką nietrudno sobie wyobrazić. Wszak wielu autorów tekstów zdobywa zlecenia wyłącznie z poleceń lub pracuje stale dla  kilku stałych klientów i nie ma potrzeby tworzenia swojej strony. W takim przypadku najlepszym sposobem poznania ich umiejętności jest poproszenie o rekomendacje poprzednich zleceniodawców.

Decydując się na usługi konkretnego copywritera, warto pamiętać, że wielu z nich specjalizuje się w tworzeniu określonych typów tekstów.

Nie tylko pisanie

Niektórzy autorzy tekstów poszli jeszcze o krok dalej i oprócz świadczenia usług polegających na pisaniu, oferują kursy i szkolenia z copywritingu. Przykładem jest copywriter ze strony Dynanet.pl.

Czy pisanie jest umiejętnością, której można się nauczyć? Chcący rozpocząć pracę w copywritingu, powinni wykazywać w tym kierunku pewne predyspozycje. Kierunkowe wykształcenie nie zawsze jest konieczne. Zdecydowanie przyda się jednak łatwość formowania myśli, lekkie pióro, wiedza na temat zasad komunikacji masowej i e-marketingu. Wtedy praca będzie nie tylko obowiązkiem, ale również przyjemnością.

Zarówno początkujący copywriter, jak i ten, który cieszy się już zaufaniem klientów, powinien stale rozwijać swoje umiejętności i szlifować warsztat pisarski. Zasadne jest uczestnictwo w szkoleniach branżowych, jak i takich, które ponoszą kompetencje interpersonalne, uczą zarządzania czasem i pokazują efektywne sposoby docierania do nowych klientów.

Do zawodu copywritera śmiało można odnieść słowa – kto stoi w miejscu, ten się cofa. Nieustanne podnoszenie swoich umiejętności i pogłębianie wiedzy o świecie jest niemal jego obowiązkiem. Zapominając o nim, może być niemal pewny tego, że wkrótce wypadnie z rynku i albo będzie musiał zacząć wszystko od nowa, albo pomyśleć o innym zajęciu. Tak bowiem, jak zmienia się świat marketingu i e-marketingu, tak zmieniają się oczekiwania względem copywriterów.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge